(Isnin , 3 Mei 2010) BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35) Tajuk : Kenegaraan (Pemahaman) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan. 2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat. Fokus Utama : 5.2 Aras 2 (i) Fokus Sampingan : 5.2 Aras 1 (ii) Aktiviti : Menjawab soalan pemahaman dan tatabahasa. Sistem Bahasa : Kata nama dan ayat tunggal ABM : Buku kerja Refleksi : Segelintir pelajar kurang memahami kehendak soalan dan ini menyebabkan berlakunya banyak kesalahan tatabahasa. PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1 Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1F (2.00 – 3.10) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan. Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah. Nilai : Menghargai keceriaan sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Bantu-membantu Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah. Refleksi : Pelajar berusaha mencipta slogan dengan menggunakan kreativiti dan idea sendiri. (Selasa, 4 Mei 2010) PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1 Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1A (12.50 – 2.00) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan. Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah. Nilai : Menghargai keceriaan sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Bantu-membantu Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah. Refleksi : Pelajar membuat slogan dengan baik. Terdapat beberapa slogan yang berlainan dan mempunyai keasliaannya sendiri. BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35) Tajuk : Kenegaraan (Penulisan) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Membina ayat berdasarkan gambar yang diberikan. Fokus Utama : 8.1 Aras 1 (i) Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i) Aktiviti : Membina ayat Sistem Bahasa : Kata nama ABM : Buku kerja Refleksi : Pelajar membina ayat berdasarkan gambar yang disertakan. Terdapat segelintir segelintir pelajar yang masih lemah dalam membina ayat. PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2 Matapelajaran : PM Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Keadilan Hak Semua Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Mengenal pasti perlakuan dan tindakan yang adil dan tidak adil. 2) Mengamalkan prinsip keadilan di sekolah. Penerapan Nilai : Adil dan saksama BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Pelajar menjawab latihan berpandukan teks yang diberikan.Terdapat beberapa orang pelajar (2N) tidak dapat menjawab soalan kerana mempunyai masalah tidak pandai membaca. (Rabu , 5 Mei 2010) PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2 Matapelajaran : PM Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Remaja Berdisiplin Negara Aman Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Menunjukkan kesedaran tentang pentingnya remaja mengelakkan diri daripada terlibat dengan perlakuan yang tidak bermoral. 2) Membuat keputusan yang rasional setelah menimbangkan pelbagai faktor. Penerapan Nilai : Disiplin diri BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan.Mereka membuat latihan yang diberikan. PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1 Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1H (2.00 -3.10) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah. Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah. Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Hormat-menghormati Aktiviti : Latihan Refleksi : Pelajar mencipta slogan yang diarahkan. Terdapat beberapa orang pelajar yang tidak mengetahui apa itu slogan dan meminta penerangan dari guru. BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20) Tajuk : Sosial dan Kemasyarakatan Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Menulis pengajaran yang diperolehi daripada petikan yang disediakan. 2) Menulis karangan berdasarkan pengajaran yang diperolehi. Fokus Utama : 11.2 Aras 3 (i) Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i) Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas. ABM : Buku rujukan Refleksi : Pelajar berusaha mengeluarkan pengajaran yang diperolehi daripada petikan yang disediakan. (Khamis , 6 Mei 2010) BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10) Tajuk : Sosial dan Kemasyarakatan (Pemahaman) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Mengetahui pemajmukan kata yang sentiasa digunakan dalam ayat. 2) Penggunaan pemajmukan kata dengan betul. Fokus Utama : 5.2 Aras 1 (i) Fokus Sampingan : 5.2 Aras 1 (ii) Aktiviti : Menjawab soalan pemahaman dna tatabahasa Sistem Bahasa : Kata adjektif ABM : Buku kerja Refleksi : Pelajar menjawab soalan pemahaman dan tatabahasa bagi memperkukuhkan pembacaan dan kefahaman pelajar dalam menjawab soalan. PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN Matapelajaran : PM Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Remaja Berdisiplin Negara Aman Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Menunjukkan kesedaran tentang pentingnya remaja mengelakkan diri daripada terlibat dengan perlakuan yang tidak bermoral. 2) Membuat keputusan yang rasional setelah menimbangkan pelbagai faktor. Penerapan Nilai : Disiplin diri BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik dalam perbincangan.Mereka membuat latihan dengan bersungguh-sungguh. (Jumaat, 7 Mei 2010) Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan. Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah. Nilai : Menghargai keceriaan sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Bantu-membantu Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah. Refleksi : Pelajar mencipta slogan menggunakan gaya kreativiti mereka.P&P berjalan dengan sempurna.
May 14, 2010
MINGGU 18
Posted by khady at 6:31 PM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment