(Isnin , 20 September 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1C (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengenalpasti cara-cara menangani cabaran.
Kemahiran : Mengambil tindakan wajar dalam menangani pelbagai cabaran.
Nilai : Menunjukkan sikap tanggungjawab dalam menangani cabaran.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Jati diri
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai pentingnya jati diri dalam diri setiap individu bagi membolehkan mereka menghadapi cabaran-cabaran masa depan.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Saling menghormati antara negara
Tajuk : Kesepakatan menjamin pembangunan serantau
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerangkan bahawa kesepakatan antara negara penting untuk meningkatkan pembangunan serantau.
2) Menjelaskan perlunya sikap hormat-menghormati antara negara ASEAN demi kemakmuran serantau.
Penerapan Nilai : Saling Menghormati Antara Negara
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar dapat menerangkan bahawa kesepakatan antara negara penting untuk meningkatkan pembangunan serantau.
(Selasa , 21 September 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengenalpasti cara-cara menangani cabaran.
Kemahiran : Mengambil tindakan wajar dalam menangani pelbagai cabaran.
Nilai : Menunjukkan sikap tanggungjawab dalam menangani cabaran.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Jati diri
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai pentingnya jati diri dalam diri setiap individu bagi membolehkan mereka menghadapi cabaran-cabaran masa depan.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Kata Adjektif / Kata Penguat
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami penggunaan kata adjektif / kata penguat dengan betul.
Fokus Utama : 2.2 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.2 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan latih tubi
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar memahami soalan yang diajukan kepada mereka dalam sesi perbincangan dan ini membantu para pelajar menjawab soalan dengan betul.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K ( 5.10 -6.20)
Unit / Tema : Saling menghormati antara negara
Tajuk : Kesepakatan menjamin pembangunan serantau
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerangkan bahawa kesepakatan antara negara penting untuk meningkatkan pembangunan serantau.
2) Menjelaskan perlunya sikap hormat-menghormati antara negara ASEAN demi kemakmuran serantau.
Penerapan Nilai : Saling Menghormati Antara Negara
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar dapat menerangkan bahawa kesepakatan antara negara penting untuk meningkatkan pembangunan serantau.
(Rabu , 22 September 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (2.00 – 3.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengenalpasti cara-cara menangani cabaran.
Kemahiran : Mengambil tindakan wajar dalam menangani pelbagai cabaran.
Nilai : Menunjukkan sikap tanggungjawab dalam menangani cabaran.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Jati diri
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai pentingnya jati diri dalam diri setiap individu bagi membolehkan mereka menghadapi cabaran-cabaran masa depan.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Membina ayat berdasarkan gambar
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Bercerita tentang peristiwa berdasarkan gambar dengan urutan yang betul.
2) Membina ayat berdasarkan gambar.
Fokus Utama : 2.2 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.2 Aras 2 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat tanya dan kata nama
ABM : Gambar foto,buku teks dan buku rujukan
Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik semasa sesi perbincangan berdasarkan gambar yang diberikan.Tetapi terdapat segelintir pelajar sukar untuk membina ayat menggunakan ayat yang betul.
(Khamis , 23 September 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengenalpasti cara-cara menangani cabaran.
Kemahiran : Mengambil tindakan wajar dalam menangani pelbagai cabaran.
Nilai : Menunjukkan sikap tanggungjawab dalam menangani cabaran.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Jati diri
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai pentingnya jati diri dalam diri setiap individu bagi membolehkan mereka menghadapi cabaran-cabaran masa depan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (3.25 – 4.00)
Unit / Tema : Saling menghormati antara negara
Tajuk : Kesepakatan menjamin pembangunan serantau
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerangkan bahawa kesepakatan antara negara penting untuk meningkatkan pembangunan serantau.
2) Menjelaskan perlunya sikap hormat-menghormati antara negara ASEAN demi kemakmuran serantau.
Penerapan Nilai : Saling Menghormati Antara Negara
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar memahami lebih mendalam tentang negara-negara ASEAN dan maksud logo ASEAN tersebut.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.
(Jumaat, 24 September 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (3.10 – 3.45)
Unit / Tema : Saling menghormati antara negara
Tajuk : Kesepakatan menjamin pembangunan serantau
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerangkan bahawa kesepakatan antara negara penting untuk meningkatkan pembangunan serantau.
2) Menjelaskan perlunya sikap hormat-menghormati antara negara ASEAN demi kemakmuran serantau.
Penerapan Nilai : Saling Menghormati Antara Negara
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar memahami lebih mendalam tentang negara-negara ASEAN dan maksud logo ASEAN tersebut.
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (4.00 – 5.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengenalpasti cara-cara menangani cabaran.
Kemahiran : Mengambil tindakan wajar dalam menangani pelbagai cabaran.
Nilai : Menunjukkan sikap tanggungjawab dalam menangani cabaran.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Jati diri
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai pentingnya jati diri dalam diri setiap individu bagi membolehkan mereka menghadapi cabaran-cabaran masa depan
(Sabtu, 25 September 2010) – ganti Selasa
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengenalpasti cara-cara menangani cabaran.
Kemahiran : Mengambil tindakan wajar dalam menangani pelbagai cabaran.
Nilai : Menunjukkan sikap tanggungjawab dalam menangani cabaran.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Jati diri
Aktiviti : Latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar diberikan latihan agar pelajar lebih memahami tajuk yang dipelajari.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Sistem Bahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami penggunaan kata adjektif / kata penguat dengan betul.
Fokus Utama : 2.2 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.2 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan latih tubi
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menjawab soalan yang diberikan dengan baik.Tetapi masih ada pelajar yang tidak berapa fasih membaca.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K ( 5.10 -6.20)
Unit / Tema : Saling menghormati antara negara
Tajuk : Kesepakatan menjamin pembangunan serantau
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerangkan bahawa kesepakatan antara negara penting untuk meningkatkan pembangunan serantau.
2) Menjelaskan perlunya sikap hormat-menghormati antara negara ASEAN demi kemakmuran serantau.
Penerapan Nilai : Saling Menghormati Antara Negara
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar akan lebih memahami tajuk tersebut dengan menjawab latihan yang diberikan.
September 24, 2010
MINGGU 38
Posted by khady at 7:37 AM 0 comments
August 29, 2010
MINGGU 37
Posted by khady at 9:32 AM 0 comments
MINGGU 35
(Isnin , 30 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1C (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengetahui tanggungjawab membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Kemahiran : Melibatkan diri dalam membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya
Nilai : Berempati dan menghormati golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Perasaan Empati
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai apa itu sikap empati dan mengapa kita perlu ada sikap empati terhadap orang yang kurang bernasib baik dalam menghadapi cabaran dalam kesinambungan kesejahteraan rakyat.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Keamanan dan Keharmonian
Tajuk : Semangat Kejiranan Asas Perpaduan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menghuraikan sikap kejiranan yang baik untuk mengeratkan perpaduan.
2) Menjadi jiran baik yang boleh di contohi oleh masyarakat.
Penerapan Nilai : Hidup bersama secara aman.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar dapat menjadi jiran yang baik dan dapat di contohi oleh masyarakat.
(Selasa , 31 Ogos 2010)
SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN YANG KE – 53
(Rabu , 1 September 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (2.00 – 3.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengetahui tanggungjawab membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Kemahiran : Melibatkan diri dalam membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya
Nilai : Berempati dan menghormati golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Perasaan Empati
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai apa itu sikap empati dan mengapa kita perlu ada sikap empati terhadap orang yang kurang bernasib baik dalam menghadapi cabaran dalam kesinambungan kesejahteraan rakyat.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa (Objektif,25 soalan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memilih jawapan yang betul bagi setiap soalan yang diajukan.
2) Mengukuhkan kekuatan tatabahasa setiap pelajar.
Fokus Utama : 2.1 Aras 1 (i),(ii)
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : Latih tubi dan soal jawab.
Sistem Bahasa : Kosa kata
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar cuba memahami kehendak soalan yang diberikan.Terdapat segelintir pelajar yang sukar memahami maksud soalan dan ini menyukarkan mereka menjawab dengan betul.
(Khamis , 2 September 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengetahui tanggungjawab membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Kemahiran : Melibatkan diri dalam membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya
Nilai : Berempati dan menghormati golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Perasaan Empati
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai apa itu sikap empati dan mengapa kita perlu ada sikap empati terhadap orang yang kurang bernasib baik dalam menghadapi cabaran dalam kesinambungan kesejahteraan rakyat.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (3.25 – 4.00)
Unit / Tema : Keamanan dan Keharmonian
Tajuk : Permuafakatan Membawa Keberkatan.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menjelaskan kepentingan menyertai aktiviti-aktiviti kemasyarakatan untuk pembangunan negara.
2) Melibatkan diri dalam pelbagai aktivti masyarakat untuk kesejahteraan bersama.
Penerapan Nilai : Saling membantu dan bekerjasama.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar dapat menghuraikan sikap kejiranan yang baik untuk mengeratkan perpaduan.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.
(Jumaat, 3 September 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (3.10 – 3.45)
Unit / Tema : Keamanan dan Keharmonian
Tajuk : Semangat Kejiranan Asas Perpaduan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menghuraikan sikap kejiranan yang baik untuk mengeratkan perpaduan.
2) Menjadi jiran baik yang boleh di contohi oleh masyarakat.
Penerapan Nilai : Hidup bersama secara aman.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar dapat menjadi jiran yang baik dan dapat di contohi oleh masyarakat.
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (4.00 – 5.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Mengetahui tanggungjawab membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Kemahiran : Melibatkan diri dalam membantu golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya
Nilai : Berempati dan menghormati golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Perasaan Empati
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai apa itu sikap empati dan mengapa kita perlu ada sikap empati terhadap orang yang kurang bernasib baik dalam menghadapi cabaran dalam kesinambungan kesejahteraan rakyat.
Posted by khady at 9:23 AM 0 comments
MINGGU 34
(Isnin , 23 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1C (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Penglibatan Diri Dalam Aktiviti Kemasyarakatan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenal pasti aktiviti kemasyarakatan yang boleh diceburi.
2) Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan yang berfaedah.
Penerapan Nilai : Penglibatan diri dalam pembangunan negara.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar didedahkan berkenaan aktiviti kemasyarakatan supaya mereka mengetahui kepentingan penglibatan dalam aktiviti seumpama itu.
(Selasa ,24 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Kegunaan Tenaga Suria kepada Manusia (syarahan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menyenaraikan semua kegunaan tenaga suria kepada manusia.
2) Membina ayat dengan betul.
Fokus Utama : 8.6 Aras 3 (i)
Fokus Sampingan : 8.1 Aras 1 (i)
Aktiviti : Perbincangan dalam menulis syarahan.
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyenaraikan kegunaan tenaga suria kepada manusia.Terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat dan berusaha untuk membuat tugasan yang diberikan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Penglibatan Diri Dalam Aktiviti Kemasyarakatan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenal pasti aktiviti kemasyarakatan yang boleh diceburi.
2) Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan yang berfaedah.
Penerapan Nilai : Penglibatan diri dalam pembangunan negara.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar didedahkan berkenaan aktiviti kemasyarakatan supaya mereka mengetahui kepentingan penglibatan dalam aktiviti seumpama itu.
(Rabu , 25 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (2.00 – 3.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Penjodoh Bilangan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami maksud setiap penjodoh bilangan.
2) Memahami penggunaan penjodoh bilangan dengan betul.
Fokus Utama : 2.2Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.2Aras 2 (i)
Aktiviti : Perbincangan,latih tubi dan nota
Sistem Bahasa : Ayat tanya, kata nama dan kata hubung
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar dapat menjawab soalan dengan baik biarpun ada sesetengah penjodoh bilangan sukar untuk mereka fahami.
(Khamis ,26 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (3.25 – 4.00)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Kematangan Berfikir Penting Untuk Kebaikan Bersama.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerima pandangan dan teguran orang lain demi kebaikan bersama.
2) Menjelaskan kepentingan sikap terbuka dalam pergaulan untuk memupuk perpaduan.
Penerapan Nilai : Sikap keterbukaan
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar perlu mengetahui bahawa sikap keterbukaan perlu ada pada diri setiap individu agar lebih bersedia menerima teguran secara positif.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.
(Jumaat, 27 Ogos 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (3.10 – 3.45)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Kematangan Berfikir Penting Untuk Kebaikan Bersama.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerima pandangan dan teguran orang lain demi kebaikan bersama.
2) Menjelaskan kepentingan sikap terbuka dalam pergaulan untuk memupuk perpaduan.
Penerapan Nilai : Sikap keterbukaan
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar perlu mengetahui bahawa sikap keterbukaan perlu ada pada diri setiap individu agar lebih bersedia menerima teguran secara positif.
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (4.00 – 5.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.
Posted by khady at 9:19 AM 0 comments
MINGGU 33
(Isnin , 16 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1C (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Mengenal pasti amalan dan prinsip demokrasi.
Kemahiran : Mencipta lencana dan cogan kata berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi.
Nilai : Menunjukkan rasa bangga terhadap amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai kreativiti
Aktiviti : Rekacipta
Refleksi : Pelajar cuba sedaya upaya mencipta lencana dan cogan kata yang berkaitan dengan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi di Malaysia.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (5.45 – 6.20)
Unit / Tema :Demokrasi
Tajuk : Kebebasan bersuara menjamin keharmonian keluarga.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni.
2) Mengamalkan sifat terbuka dalam perbincangan dengan anggota keluarga.
Penerapan Nilai : Kebebasan bersuara
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar memahami bahawa mengamalkan sikap terbuka dengan anggota keluarga amat penting dalam mengharungi kehidupan seharian.
(Selasa , 17 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Mengenal pasti amalan dan prinsip demokrasi.
Kemahiran : Mencipta lencana dan cogan kata berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi.
Nilai : Menunjukkan rasa bangga terhadap amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai kreativiti
Aktiviti : Rekacipta
Refleksi : Pelajar cuba sedaya upaya mencipta lencana dan cogan kata yang berkaitan dengan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi di Malaysia.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Kegunaan Tenaga Suria kepada Manusia (syarahan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menyenaraikan semua kegunaan tenaga suria kepada manusia.
2) Membina ayat dengan betul.
Fokus Utama : 8.6 Aras 3 (i)
Fokus Sampingan : 8.1 Aras 1 (i)
Aktiviti : Perbincangan dalam menulis syarahan.
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyenaraikan kegunaan tenaga suria kepada manusia.Terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat dan berusaha untuk membuat tugasan yang diberikan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema :Demokrasi
Tajuk : Kebebasan bersuara menjamin keharmonian keluarga.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni.
2) Mengamalkan sifat terbuka dalam perbincangan dengan anggota keluarga.
Penerapan Nilai : Kebebasan bersuara
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar memahami bahawa mengamalkan sikap terbuka dengan anggota keluarga amat penting dalam mengharungi kehidupan seharian.
(Rabu ,18 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (2.00 – 3.10)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Mengenal pasti amalan dan prinsip demokrasi.
Kemahiran : Mencipta lencana dan cogan kata berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi.
Nilai : Menunjukkan rasa bangga terhadap amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai kreativiti
Aktiviti : Rekacipta
Refleksi : Pelajar cuba sedaya upaya mencipta lencana dan cogan kata yang berkaitan dengan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi di Malaysia.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Teknologi Maklumat (Pemahaman)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami teks yang dibaca dengan baik.
2) Menjawab soalan yang diajukan dengan betul.
Fokus Utama : 5.2 Aras 3 (i)
Fokus Sampingan : 6.1 Aras 1 (i)
Aktiviti : Membuat latihan pemahaman
Sistem Bahasa : Kata kerja tak transitif
ABM : Buku kerja
Refleksi : Pelajar semakin memahami kehendak soalan dan berusaha dengan baik dalam menjawab latihan.
(Khamis ,19 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Mengenal pasti amalan dan prinsip demokrasi.
Kemahiran : Mencipta lencana dan cogan kata berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi.
Nilai : Menunjukkan rasa bangga terhadap amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai kreativiti
Aktiviti : Rekacipta
Refleksi : Pelajar cuba sedaya upaya mencipta lencana dan cogan kata yang berkaitan dengan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi di Malaysia.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (3.25 – 4.00)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Kebebasan Beragama di Malaysia.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Meraikan upacara keagamaan sendiri.
2) Menunjukkan rasa hormat terhadap upacara keagamaan orang lain.
Penerapan Nilai : Kebebasan beragama
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar mengetahui bahawa rakyat Malaysia mempunyai hak dan kebebasan beragama sejajar dengan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi yang diamalkan.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.
(Jumaat, 20 Ogos 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (3.10 – 3.45)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Kebebasan Beragama di Malaysia.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Meraikan upacara keagamaan sendiri.
2) Menunjukkan rasa hormat terhadap upacara keagamaan orang lain.
Penerapan Nilai : Kebebasan beragama
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar mengetahui bahawa rakyat Malaysia mempunyai hak dan kebebasan beragama sejajar dengan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi yang diamalkan.
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (4.00 – 5.10)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Mengenal pasti amalan dan prinsip demokrasi.
Kemahiran : Mencipta lencana dan cogan kata berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi.
Nilai : Menunjukkan rasa bangga terhadap amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai kreativiti
Aktiviti : Rekacipta
Refleksi : Pelajar cuba sedaya upaya mencipta lencana dan cogan kata yang berkaitan dengan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi di Malaysia.
Posted by khady at 9:16 AM 0 comments
August 14, 2010
MINNGU 29
(Isnin , 19 Julai 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1C (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi.
Kemahiran : Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia.
Nilai : Menghargai amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Pendidikan Moral
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan apa itu demokrasi bagi membolehkan pelajar memahami dengan lebih mendalam konteks demokrasi yang sebenar.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Hak asasi wanita
Tajuk : Menghormati Hak Wanita dan Tanggungjawab semua
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengiktiraf wanita sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah.
2) Menjelaskan sumbangan wanita dalam pembangunan negara.
Penerapan Nilai : Menghormati wanita
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar memahami bagaimana menghormati hak wanita dan tanggungjawab terhadap mereka.
(Selasa , 20 Julai 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi.
Kemahiran : Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia.
Nilai : Menghargai amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Pendidikan Moral
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan apa itu demokrasi bagi membolehkan pelajar memahami dengan lebih mendalam konteks demokrasi yang sebenar.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Kegunaan Tenaga Suria kepada Manusia (syarahan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menyenaraikan semua kegunaan tenaga suria kepada manusia.
2) Membina ayat dengan betul.
Fokus Utama : 8.6 Aras 3 (i)
Fokus Sampingan : 8.1 Aras 1 (i)
Aktiviti : Perbincangan dalam menulis syarahan.
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyenaraikan kegunaan tenaga suria kepada manusia.Terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat dan berusaha untuk membuat tugasan yang diberikan.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Hak asasi wanita
Tajuk : Menghormati Hak Wanita dan Tanggungjawab semua
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengiktiraf wanita sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah.
2) Menjelaskan sumbangan wanita dalam pembangunan negara.
Penerapan Nilai : Menghormati wanita
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar memahami bagaimana menghormati hak wanita dan tanggungjawab terhadap mereka.
(Rabu , 21 Julai 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (2.00 – 3.10)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi.
Kemahiran : Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia.
Nilai : Menghargai amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Pendidikan Moral
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan apa itu demokrasi bagi membolehkan pelajar memahami dengan lebih mendalam konteks demokrasi yang sebenar.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
(PERHIMPUNAN DIJALANKAN)
(Khamis ,22 Julai 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi.
Kemahiran : Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia.
Nilai : Menghargai amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Pendidikan Moral
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan apa itu demokrasi bagi membolehkan pelajar memahami dengan lebih mendalam konteks demokrasi yang sebenar.
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (3.25 – 4.00)
Unit / Tema : Hak asasi wanita
Tajuk : Menghormati Hak Wanita dan Tanggungjawab semua
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengiktiraf wanita sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah.
2) Menjelaskan sumbangan wanita dalam pembangunan negara.
Penerapan Nilai : Menghormati wanita
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar memahami bagaimana menghormati hak wanita dan tanggungjawab terhadap mereka.
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.
(Jumaat, 23 Julai 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (3.10 – 3.45)
Unit / Tema : Hak Asasi Manusia
Tajuk : Utamakan Kebajikan Pekerja
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyatakan tanggungjawab majikan menjaga kebajikan pekerja.
2) Menjelaskan hak-hak yang patut diperoleh oleh pekerja.
Penerapan Nilai : Bertanggungjawab
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan tentang kebajikan pekerja dan tanggungjawab majikan terhadap mereka.Mereka cuba memahaminya dengan baik dan bertanya sekiranya kurang memahami tajuk tersebut.
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (4.00 – 5.10)
Unit / Tema : Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk : Kerajaan Demokrasi
Pengetahuan : Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi.
Kemahiran : Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia.
Nilai : Menghargai amalan demokrasi di Malaysia.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Pendidikan Moral
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan apa itu demokrasi bagi membolehkan pelajar memahami dengan lebih mendalam konteks demokrasi yang sebenar.
Posted by khady at 8:51 AM 0 comments