(Isnin , 10 Mei 2010) BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35) Tajuk : Teknologi Maklumat (Pemahaman) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Memahami teks yang dibaca dengan baik. 2) Menjawab soalan yang diajukan dengan betul. Fokus Utama : 5.2 Aras 3 (i) Fokus Sampingan : 6.1 Aras 1 (i) Aktiviti : Membuat latihan pemahaman Sistem Bahasa : Kata kerja tak transitif ABM : Buku kerja Refleksi : Pelajar semakin memahami kehendak soalan dan berusaha dengan baik dalam menjawab latihan. Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1F (5.10 – 6.20) Unit / Tema : Pencapaian Kendiri Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji) Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak. Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri. Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri Aktiviti : Latihan pengukuhan Refleksi : Pelajar mengulangkaji dengan merujuk buku teks dan nota bagi menjawab soalan yang diberikan.Pengajaran berjalan dengan lancar. PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1A (2.50 – 2.00) Unit / Tema : Pencapaian Kendiri Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji) Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak. Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri. Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri Aktiviti : Latihan Refleksi : Pelajar membuat ulangkaji dengan bersungguh-sungguh dan bertanya sekiranya tidak memahami soalan. Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35) Tajuk : Teknologi Maklumat (Pemahaman) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Memahami teks yang dibaca dengan baik. 2) Menjawab soalan yang diajukan dengan betul. Fokus Utama : 5.2 Aras 3 (i) Fokus Sampingan : 6.1 Aras 1 (i) Aktiviti : Membuat latihan pemahaman Sistem Bahasa : Kata kerja tak transitif ABM : Buku kerja Refleksi : Pelajar menjawab latihan dengan bersungguh-sungguh.P&P berjalan dengan lancar. Matapelajaran : PM Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Unit 1- Unit 4 Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Mengukuhkan lagi kefahaman yang diperolehi dari pembelajaran sebelumnya. 2) Mengetahui kelemahan yang ada agar dapat diperbaiki. Penerapan Nilai : Rajin dan yakin diri BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Latihan pengukuhan Refleksi : Pelajar menjawab soalan berdasarkan nota dan bahan rujukan lain agar lebih memahami dengan lebih baik dan menjawab soalan dengan baik. PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2 Matapelajaran : PM Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Kesederhanaan Asas Perhubugan Harmoni Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Mengambil kira kepentingan diri dan orang lain sebelum bertindak. 2) Menjelaskan ciri –ciri individu yang mengamalkan sikap kesederhanaan. 3) Mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan seharian. Penerapan Nilai : Kesederhanaan BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Pelajar memahami apa itu kesederhanaan dan pentingnya sikap tersebut dalam setiap individu.P&P berjalan lancar. Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1H (2.00 -3.10) Unit / Tema : Pencapaian Kendiri Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji) Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak. Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri. Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri Aktiviti : Latihan Refleksi : Pelajar membuat ulangkaji dengan merujuk kepada buku teks dan nota bagi memantapkan kefahaman mereka. Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20) Tajuk : Teknologi Maklumat (Penulisan) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Menghasilkan karangan pendek berdasarkan isi yang disediakan. 2) Memantapkan penggunaan bahasa dalam penulisan. Fokus Utama : 8.6 Aras 3 (i) Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i) Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas. ABM : Buku kerja Refleksi : Pelajar sedaya-upaya menghasilkan penulisan yang baik.Terdapat segelintir pelajar masih mengalami kesukaran untuk membina ayat kerana kurang mahir dalam mengeja. (Khamis ,13 Mei 2010) BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10) Tajuk : Kebahasaan (Pemahaman dan Penulisan) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Mengukuhkan lagi penguasaan pelajar dalam penulisan. 2) Memperkenalkan lebih banyak perkataan baru. Fokus Utama : 5.2 Aras 3 (i) Fokus Sampingan : 8.1 Aras 1 (i) Aktiviti : Perbincangan dan latihan Sistem Bahasa : Ayat majmuk, kata ganda dan kata kerja pasif. ABM : Buku kerja Refleksi : P&P berjalan lancar.Semua pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti yang dijalankan.Sebarang persoalan diajukan terus kepada guru. Matapelajaran : PM Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Kesederhanaan Asas Perhubugan Harmoni Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Mengambil kira kepentingan diri dan orang lain sebelum bertindak. 2) Menjelaskan ciri –ciri individu yang mengamalkan sikap kesederhanaan. 3) Mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan seharian. Penerapan Nilai : Kesederhanaan BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Perbincangan berjalan lancar.Pelajar memahami tajuk tersebut dengan baik. PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20) Unit / Tema : Pencapaian Kendiri Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji) Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak. Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri. Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri Aktiviti : Latihan Refleksi : Sesi ulangkaji berjalan lancar.Pelajar membuat rujukan untuk menjawab soalan yang disediakan.Terdapat segelintir pelajar berbincang untuk lebih memahami kehendak soalan.
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN
(Selasa,11 Mei 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
(Rabu , 12 Mei 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
PENDIDIKAN MORAL
(Jumaat, 14 Mei 2010)
May 14, 2010
MINGGU 19
Posted by khady at 8:04 PM 0 comments
MINGGU 18
(Isnin , 3 Mei 2010) BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35) Tajuk : Kenegaraan (Pemahaman) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan. 2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat. Fokus Utama : 5.2 Aras 2 (i) Fokus Sampingan : 5.2 Aras 1 (ii) Aktiviti : Menjawab soalan pemahaman dan tatabahasa. Sistem Bahasa : Kata nama dan ayat tunggal ABM : Buku kerja Refleksi : Segelintir pelajar kurang memahami kehendak soalan dan ini menyebabkan berlakunya banyak kesalahan tatabahasa. PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1 Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1F (2.00 – 3.10) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan. Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah. Nilai : Menghargai keceriaan sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Bantu-membantu Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah. Refleksi : Pelajar berusaha mencipta slogan dengan menggunakan kreativiti dan idea sendiri. (Selasa, 4 Mei 2010) PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1 Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1A (12.50 – 2.00) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan. Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah. Nilai : Menghargai keceriaan sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Bantu-membantu Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah. Refleksi : Pelajar membuat slogan dengan baik. Terdapat beberapa slogan yang berlainan dan mempunyai keasliaannya sendiri. BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35) Tajuk : Kenegaraan (Penulisan) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Membina ayat berdasarkan gambar yang diberikan. Fokus Utama : 8.1 Aras 1 (i) Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i) Aktiviti : Membina ayat Sistem Bahasa : Kata nama ABM : Buku kerja Refleksi : Pelajar membina ayat berdasarkan gambar yang disertakan. Terdapat segelintir segelintir pelajar yang masih lemah dalam membina ayat. PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2 Matapelajaran : PM Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Keadilan Hak Semua Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Mengenal pasti perlakuan dan tindakan yang adil dan tidak adil. 2) Mengamalkan prinsip keadilan di sekolah. Penerapan Nilai : Adil dan saksama BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Pelajar menjawab latihan berpandukan teks yang diberikan.Terdapat beberapa orang pelajar (2N) tidak dapat menjawab soalan kerana mempunyai masalah tidak pandai membaca. (Rabu , 5 Mei 2010) PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2 Matapelajaran : PM Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Remaja Berdisiplin Negara Aman Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Menunjukkan kesedaran tentang pentingnya remaja mengelakkan diri daripada terlibat dengan perlakuan yang tidak bermoral. 2) Membuat keputusan yang rasional setelah menimbangkan pelbagai faktor. Penerapan Nilai : Disiplin diri BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan.Mereka membuat latihan yang diberikan. PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1 Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1H (2.00 -3.10) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah. Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah. Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Hormat-menghormati Aktiviti : Latihan Refleksi : Pelajar mencipta slogan yang diarahkan. Terdapat beberapa orang pelajar yang tidak mengetahui apa itu slogan dan meminta penerangan dari guru. BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20) Tajuk : Sosial dan Kemasyarakatan Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Menulis pengajaran yang diperolehi daripada petikan yang disediakan. 2) Menulis karangan berdasarkan pengajaran yang diperolehi. Fokus Utama : 11.2 Aras 3 (i) Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i) Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas. ABM : Buku rujukan Refleksi : Pelajar berusaha mengeluarkan pengajaran yang diperolehi daripada petikan yang disediakan. (Khamis , 6 Mei 2010) BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN Matapelajaran : Bahasa Malaysia Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10) Tajuk : Sosial dan Kemasyarakatan (Pemahaman) Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1) Mengetahui pemajmukan kata yang sentiasa digunakan dalam ayat. 2) Penggunaan pemajmukan kata dengan betul. Fokus Utama : 5.2 Aras 1 (i) Fokus Sampingan : 5.2 Aras 1 (ii) Aktiviti : Menjawab soalan pemahaman dna tatabahasa Sistem Bahasa : Kata adjektif ABM : Buku kerja Refleksi : Pelajar menjawab soalan pemahaman dan tatabahasa bagi memperkukuhkan pembacaan dan kefahaman pelajar dalam menjawab soalan. PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN Matapelajaran : PM Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20) Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri Tajuk : Remaja Berdisiplin Negara Aman Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat: 1) Menunjukkan kesedaran tentang pentingnya remaja mengelakkan diri daripada terlibat dengan perlakuan yang tidak bermoral. 2) Membuat keputusan yang rasional setelah menimbangkan pelbagai faktor. Penerapan Nilai : Disiplin diri BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik dalam perbincangan.Mereka membuat latihan dengan bersungguh-sungguh. (Jumaat, 7 Mei 2010) Matapelajaran : PSK Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20) Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan. Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah. Nilai : Menghargai keceriaan sekolah. Pendekatan : Pembelajaran koperatif ABM : Buku teks & buku rujukan KBKK : Menganalisis data Nilai Murni : Bantu-membantu Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah. Refleksi : Pelajar mencipta slogan menggunakan gaya kreativiti mereka.P&P berjalan dengan sempurna.
Posted by khady at 6:31 PM 0 comments