CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

May 14, 2010

MINGGU 19

(Isnin , 10 Mei 2010)

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)

Tajuk : Teknologi Maklumat (Pemahaman)

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Memahami teks yang dibaca dengan baik.

2) Menjawab soalan yang diajukan dengan betul.

Fokus Utama : 5.2 Aras 3 (i)

Fokus Sampingan : 6.1 Aras 1 (i)

Aktiviti : Membuat latihan pemahaman

Sistem Bahasa : Kata kerja tak transitif

ABM : Buku kerja

Refleksi : Pelajar semakin memahami kehendak soalan dan berusaha dengan baik dalam menjawab latihan.


PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1F (5.10 – 6.20)

Unit / Tema : Pencapaian Kendiri

Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji)

Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak.

Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri.

Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri

Aktiviti : Latihan pengukuhan

Refleksi : Pelajar mengulangkaji dengan merujuk buku teks dan nota bagi menjawab soalan yang diberikan.Pengajaran berjalan dengan lancar.


(Selasa,11 Mei 2010)

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1A (2.50 – 2.00)

Unit / Tema : Pencapaian Kendiri

Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji)

Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak.

Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri.

Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri

Aktiviti : Latihan

Refleksi : Pelajar membuat ulangkaji dengan bersungguh-sungguh dan bertanya sekiranya tidak memahami soalan.


BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)

Tajuk : Teknologi Maklumat (Pemahaman)

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Memahami teks yang dibaca dengan baik.

2) Menjawab soalan yang diajukan dengan betul.

Fokus Utama : 5.2 Aras 3 (i)

Fokus Sampingan : 6.1 Aras 1 (i)

Aktiviti : Membuat latihan pemahaman

Sistem Bahasa : Kata kerja tak transitif

ABM : Buku kerja

Refleksi : Pelajar menjawab latihan dengan bersungguh-sungguh.P&P berjalan dengan lancar.


PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2

Matapelajaran : PM

Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)

Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Tajuk : Unit 1- Unit 4

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1) Mengukuhkan lagi kefahaman yang diperolehi dari pembelajaran sebelumnya.

2) Mengetahui kelemahan yang ada agar dapat diperbaiki.

Penerapan Nilai : Rajin dan yakin diri

BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks

Aktiviti : Latihan pengukuhan

Refleksi : Pelajar menjawab soalan berdasarkan nota dan bahan rujukan lain agar lebih memahami dengan lebih baik dan menjawab soalan dengan baik.


(Rabu , 12 Mei 2010)

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2

Matapelajaran : PM

Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)

Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Tajuk : Kesederhanaan Asas Perhubugan Harmoni

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1) Mengambil kira kepentingan diri dan orang lain sebelum bertindak.

2) Menjelaskan ciri –ciri individu yang mengamalkan sikap kesederhanaan.

3) Mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan seharian.

Penerapan Nilai : Kesederhanaan

BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks

Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan

Refleksi : Pelajar memahami apa itu kesederhanaan dan pentingnya sikap tersebut dalam setiap individu.P&P berjalan lancar.


PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)

Unit / Tema : Pencapaian Kendiri

Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji)

Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak.

Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri.

Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri

Aktiviti : Latihan

Refleksi : Pelajar membuat ulangkaji dengan merujuk kepada buku teks dan nota bagi memantapkan kefahaman mereka.


BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)

Tajuk : Teknologi Maklumat (Penulisan)

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Menghasilkan karangan pendek berdasarkan isi yang disediakan.

2) Memantapkan penggunaan bahasa dalam penulisan.

Fokus Utama : 8.6 Aras 3 (i)

Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)

Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan

Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas.

ABM : Buku kerja

Refleksi : Pelajar sedaya-upaya menghasilkan penulisan yang baik.Terdapat segelintir pelajar masih mengalami kesukaran untuk membina ayat kerana kurang mahir dalam mengeja.


(Khamis ,13 Mei 2010)

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)

Tajuk : Kebahasaan (Pemahaman dan Penulisan)

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Mengukuhkan lagi penguasaan pelajar dalam penulisan.

2) Memperkenalkan lebih banyak perkataan baru.

Fokus Utama : 5.2 Aras 3 (i)

Fokus Sampingan : 8.1 Aras 1 (i)

Aktiviti : Perbincangan dan latihan

Sistem Bahasa : Ayat majmuk, kata ganda dan kata kerja pasif.

ABM : Buku kerja

Refleksi : P&P berjalan lancar.Semua pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti yang dijalankan.Sebarang persoalan diajukan terus kepada guru.


PENDIDIKAN MORAL

Matapelajaran : PM

Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)

Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Tajuk : Kesederhanaan Asas Perhubugan Harmoni

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1) Mengambil kira kepentingan diri dan orang lain sebelum bertindak.

2) Menjelaskan ciri –ciri individu yang mengamalkan sikap kesederhanaan.

3) Mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan seharian.

Penerapan Nilai : Kesederhanaan

BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks

Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan

Refleksi : Perbincangan berjalan lancar.Pelajar memahami tajuk tersebut dengan baik.


(Jumaat, 14 Mei 2010)

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20)

Unit / Tema : Pencapaian Kendiri

Tajuk : Unit 1 –Unit 2 (Ulangkaji)

Pengetahuan : Mengenal pasti potensi diri dan menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak.

Kemahiran : Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya dan merancang untuk mengembangkan potensi diri.

Nilai : Menunjukkan keyakinan dan kebolehan diri dan menjaga maruah diri.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Yakin diri dan disiplin diri

Aktiviti : Latihan

Refleksi : Sesi ulangkaji berjalan lancar.Pelajar membuat rujukan untuk menjawab soalan yang disediakan.Terdapat segelintir pelajar berbincang untuk lebih memahami kehendak soalan.


MINGGU 18

(Isnin , 3 Mei 2010)

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)

Tajuk : Kenegaraan (Pemahaman)

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.

2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.

Fokus Utama : 5.2 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan : 5.2 Aras 1 (ii)

Aktiviti : Menjawab soalan pemahaman dan tatabahasa.

Sistem Bahasa : Kata nama dan ayat tunggal

ABM : Buku kerja

Refleksi : Segelintir pelajar kurang memahami kehendak soalan dan ini menyebabkan berlakunya banyak kesalahan tatabahasa.


PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1F (2.00 – 3.10)

Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat

Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah

Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan.

Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah.

Nilai : Menghargai keceriaan sekolah.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Bantu-membantu

Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah.

Refleksi : Pelajar berusaha mencipta slogan dengan menggunakan kreativiti dan idea sendiri.


(Selasa, 4 Mei 2010)

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1A (12.50 – 2.00)

Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat

Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah

Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan.

Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah.

Nilai : Menghargai keceriaan sekolah.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Bantu-membantu

Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah.

Refleksi : Pelajar membuat slogan dengan baik. Terdapat beberapa slogan yang berlainan dan mempunyai keasliaannya sendiri.


BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)

Tajuk : Kenegaraan (Penulisan)

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Membina ayat berdasarkan gambar yang diberikan.

Fokus Utama : 8.1 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)

Aktiviti : Membina ayat

Sistem Bahasa : Kata nama

ABM : Buku kerja

Refleksi : Pelajar membina ayat berdasarkan gambar yang disertakan. Terdapat segelintir segelintir pelajar yang masih lemah dalam membina ayat.


PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2

Matapelajaran : PM

Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)

Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Tajuk : Keadilan Hak Semua

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1) Mengenal pasti perlakuan dan tindakan yang adil dan tidak adil.

2) Mengamalkan prinsip keadilan di sekolah.

Penerapan Nilai : Adil dan saksama

BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks

Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan

Refleksi : Pelajar menjawab latihan berpandukan teks yang diberikan.Terdapat beberapa orang pelajar (2N) tidak dapat menjawab soalan kerana mempunyai masalah tidak pandai membaca.


(Rabu , 5 Mei 2010)

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2

Matapelajaran : PM

Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)

Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Tajuk : Remaja Berdisiplin Negara Aman

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1) Menunjukkan kesedaran tentang pentingnya remaja mengelakkan diri daripada terlibat dengan perlakuan yang tidak bermoral.

2) Membuat keputusan yang rasional setelah menimbangkan pelbagai faktor.

Penerapan Nilai : Disiplin diri

BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks

Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan

Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan.Mereka membuat latihan yang diberikan.


PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)

Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat

Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah

Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.

Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.

Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Hormat-menghormati

Aktiviti : Latihan

Refleksi : Pelajar mencipta slogan yang diarahkan. Terdapat beberapa orang pelajar yang tidak mengetahui apa itu slogan dan meminta penerangan dari guru.


BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)

Tajuk : Sosial dan Kemasyarakatan

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Menulis pengajaran yang diperolehi daripada petikan yang disediakan.

2) Menulis karangan berdasarkan pengajaran yang diperolehi.

Fokus Utama : 11.2 Aras 3 (i)

Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)

Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan

Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas.

ABM : Buku rujukan

Refleksi : Pelajar berusaha mengeluarkan pengajaran yang diperolehi daripada petikan yang disediakan.


(Khamis , 6 Mei 2010)

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia

Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)

Tajuk : Sosial dan Kemasyarakatan (Pemahaman)

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1) Mengetahui pemajmukan kata yang sentiasa digunakan dalam ayat.

2) Penggunaan pemajmukan kata dengan betul.

Fokus Utama : 5.2 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan : 5.2 Aras 1 (ii)

Aktiviti : Menjawab soalan pemahaman dna tatabahasa

Sistem Bahasa : Kata adjektif

ABM : Buku kerja

Refleksi : Pelajar menjawab soalan pemahaman dan tatabahasa bagi memperkukuhkan pembacaan dan kefahaman pelajar dalam menjawab soalan.


PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN

Matapelajaran : PM

Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)

Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Tajuk : Remaja Berdisiplin Negara Aman

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:

1) Menunjukkan kesedaran tentang pentingnya remaja mengelakkan diri daripada terlibat dengan perlakuan yang tidak bermoral.

2) Membuat keputusan yang rasional setelah menimbangkan pelbagai faktor.

Penerapan Nilai : Disiplin diri

BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks

Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan

Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik dalam perbincangan.Mereka membuat latihan dengan bersungguh-sungguh.


(Jumaat, 7 Mei 2010)

Matapelajaran : PSK

Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20)

Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat

Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah

Pengetahuan : Menghuraikan cara meningkatkan keceriaan.

Kemahiran : Melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah.

Nilai : Menghargai keceriaan sekolah.

Pendekatan : Pembelajaran koperatif

ABM : Buku teks & buku rujukan

KBKK : Menganalisis data

Nilai Murni : Bantu-membantu

Aktiviti : Mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah.

Refleksi : Pelajar mencipta slogan menggunakan gaya kreativiti mereka.P&P berjalan dengan sempurna.