CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

April 28, 2010

MINGGU 17

(Isnin , 26 April 2010)

CUTI SAKIT

(Selasa,27 April 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Hidup bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti sikap positif yang dimiliki.
Kemahiran : Mengamalkan sikap yang positif.
Nilai : Berbangga kerana dapat menaikkan imej sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Bangga terhadap sekolah
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar membuat latihan yang diarahkan dengan baik dan teliti.Terdapat segelintir pelajar yang tidak memahami kehendak soalan dan memperbaiki semula kesalahan mereka.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa (Penjodoh Bilangan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengetahui jenis-jenis penjodoh bilangan.
2) Mengenalpasti penggunaan penjodoh bilangan tersebut dengan lebih tepat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyalin nota penjodoh bilangan bagi memudahkan pelajar mengenali beberapa jenis penjodoh bilangan yang kerap digunakan dalam kehidpan seharian.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Usaha Tangga Kejayaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenal pasti cara-cara untuk mencapai kejayaan.
2) Menjelaskan tindakan yang akan diambil dalam situasi yang diberikan.
3) Mengamalkan nilai kerajinan dalam melakukan sesuatu untuk mencapai kejayaan.
Penerapan Nilai : Rajin dan tanggngjawab pada diri
BBM / SPP : Buku rujukan
Aktiviti : Perbincangan dan latihan ulangkaji
Refleksi : Pelajar menjawab soalan latihan sambil mengingati apa yang telah dipelajari sebelum ini.

(Rabu , 28 April 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Kasih Sayang Membawa Kebahagiaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyayangi dan menghargai nyawa manusia.
2) Mengenal pasti kesan peperangan terhadap nyawa manusia dan kehidupan.
3) Membincangkan cara menyayangi nyawa manusia.
Penerapan Nilai : Kasih sayang
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan
Refleksi : Pelajar memberi respon dalam sesi perbincangan tajuk.Latihan yang diberikan dibuat dengan baik.Terdapat segelintir pelajar yang tidak mahu membuat tugasan yang diberikan.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Unit / Tema : Hidup bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti sikap positif yang dimiliki.
Kemahiran : Mengamalkan sikap yang positif.
Nilai : Berbangga kerana dapat menaikkan imej sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Bangga terhadap sekolah
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar membuat latihan yang diarahkan dengan baik.Terdapat segelintir pelajar yang membuat latihan yang diberikan sambil lewa dan ini menyebabkan banyak kesalahan pada latihan yang diberikan.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Penjodoh Bilangan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menguji kefahaman pelajar tentang tajuk yang diajar.
2)Mengukur tahap ingatan para pelajar.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan latihan
Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas.
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar membuat latihan yang diarahkan.Perbincangan berjalan dengan lancar kerana pelajar memberi respon yang baik.

(Khamis ,29 April 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Tatabahasa (Sinonim-sama erti)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menambahkan lagi pengetahuan berkenaan dengan tatabahasa.

2) Mengukuhkan penggunaan bahasa.
Fokus Utama : 2.3 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : Latihan
Sistem Bahasa : Kata majmuk
ABM : Buku rujukan
Refleksi :Pelajar cuba memahami kehendak soalan. Terdapat segelintir pelajar yang bertanya untuk mendapatkan kepastian.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Kasih Sayang Membawa Kebahagiaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyayangi dan menghargai nyawa manusia.
2) Mengenal pasti kesan peperangan terhadap nyawa manusia dan kehidupan.
3) Membincangkan cara menyayangi nyawa manusia.
Penerapan Nilai : Kasih sayang
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan
Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik dan menjawab soalan latihan dengan baik.

(Jumaat, 16 April 2010)
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti sikap positif yang dimiliki.
Kemahiran : Mengamalkan sikap yang positif.
Nilai : Berbangga kerana dapat menaikkan imej sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Bangga terhadap sekolah
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar membuat latihan yang diarahkan dengan baik dan teliti.Terdapat segelintir pelajar yang tidak memahami kehendak soalan dan memperbaiki semula kesalahan mereka.

MINGGU 16

(Isnin , 19 April 2010)

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengukuhkan penguasaan bahasa yang digunakan seharian.

Fokus Utama : 2.1 Aras 1 (i),(ii)

Fokus Sampingan : Aras 3 (i)

Aktiviti :
Sistem Bahasa :
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar boleh mengetahui kata panggilan dan kata gelaran yang ada.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (5.10 – 6.20)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenalpasti pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti.

Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.

Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Rajin
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar menulis sebuah rencana berkenaan cara murid-murid menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat antara satu sama lain.Aktiviti ini merangsang minda pelajar untuk berfikir cara yang terbaik dalam menunjukkan rasa hormat terhadap orang lain.

(Selasa,20 April 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Hidup bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan :Mengenalpasti pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti.
Kemahiran :Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai :Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai positif
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar memberi tumpuan semasa penerangan dan pembelajaran. Soal jawab berjalan dengan lancar

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa (Simpulan bahasa)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengetahui simpulan bahasa tersebut berserta maksudnya.
2) Mengenalpasti penggunaan simpulan bahasa tersebut dengan lebih tepat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Kata nama & kata tugas
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar membuat latihan simpulan bahasa berpandukan nota yang diberikan bagi mengukuhkan lagi kefahaman terhadap simpulan bahasa tersebut berserta maksudnya.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Berdikari Mencerminkan Kedewasaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami konsep berdikari.
2) Memahami kepentingan mengamalkan sikap berdikari.
3) Mengenal pasti amalan berdikari yang ada pada diri.
4) Mengamalkan sikap berdikari.
Penerapan Nilai : Yakin diri
BBM / SPP : Buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan latihan
Refleksi : Pelajar menyenaraikan kepentingan berdikari kepada diri mereka bagi menyedarkan mereka pentingnya sikap berdikari pada setiap individu.Terdapat segelintir pelajar yang tidak bersikap serius dalam sesi pembelajaran.

(Rabu , 21 April 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Usaha Tangga Kejayaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenalpasti ciri-ciri kerajinan yang ada pada diri.
2) Mencontohi ciri kerajinan yang diamalkan oleh murid cemerlang.
3) Berusaha tanpa jemu demi kepentingan diri, keluarga dan sekolah.
Penerapan Nilai : Berusaha tanpa kenal erti putus asa.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan
Refleksi : Pelajar memberikan respon semasa sesi pengajaran. Terdapat segelintir pelajar yang tidak berminat untuk belajar,tidak membawa buku teks dan buku latihan.Pelajar tersebut ialah orang yang sama yang tidak membuat kerja dan berperangai tidak baik.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Hormat-menghormati
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar memberikan respon yang baik.Terdapat segelintir pelajar yang kurang faham maksud soalan dan meminta untuk diulang sesi penerangan.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Tatabahasa dan ejaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memantapkan penguasaan dalam mengeja.

2) Mengukuhkan penggunaan bahasa.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas.
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik,akan tetapi pelajar masih menghadapi masalah untuk mengeja dengan betul.

(Khamis ,22 April 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Malaysia dan Angkasawan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Membaca dan mengenal pasti isi penting dalam teks yang dibaca.
2) Membaca dan menyatakan isi bahan yang dibaca.
Fokus Utama : 2.3 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : Latihan
Sistem Bahasa : Kata majmuk
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar membuat latihan yang diberikan dan memberi respon semasa sesi perbincangan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Usaha Tangga Kejayaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenalpasti ciri-ciri kerajinan yang ada pada diri.
2) Mencontohi ciri kerajinan yang diamalkan oleh murid cemerlang.
3) Berusaha tanpa jemu demi kepentingan diri, keluarga dan sekolah.
Penerapan Nilai : Berusaha tanpa kenal erti putus asa.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan
Refleksi : Pelajar membuat aktiviti yang diberikan.Mereka menjawab soalan dengan baik.

(Jumaat, 23 April 2010)
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan :Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah
Kemahiran :Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai :Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Hormat-menghormati
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar membuat aktiviti yang diberikan.Mereka berbincang sesama rakan bagi mengetahui dan memahami kehendak soalan tersebut.



April 17, 2010

MINGGU 15

(Isnin , 12 April 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Teka silang kata (Kata panggilan dan kata gelaran)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menyenaraikan kata panggilan dan kata gelaran yang tersembunyi dalam teka silang kata.
Fokus Utama : 2.1 Aras 1 (i),(ii)
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : Teka silang kata
Sistem Bahasa : Kosa kata
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar boleh mengetahui kata panggilan dan kata gelaran yang ada.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (5.10 – 6.20)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Hormat-menghormati
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar menulis sebuah rencana berkenaan cara murid-murid menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat antara satu sama lain.Aktiviti ini merangsang minda pelajar untuk berfikir cara yang terbaik dalam menunjukkan rasa hormat terhadap orang lain.

(Selasa,13 April 2010)
CUTI TANPA GAJI (Medical Check Up)

(Rabu , 14 April 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Berdikari Mencerminkan Kedewasaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenalpasti perkara yang dilakukan untuk membina sikap berdikari.
2) Melatih diri untuk berdikari.
3) Berusaha sendiri tanpa mengenal putus asa untuk mencapai kejayaan.
Penerapan Nilai : Yakin pada diri
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan
Refleksi : Pelajar membuat latihan pengukuhan bagi menguji sejauh mana sikap berdikari ada pada diri mereka masing-masing.Di samping itu,pelajar lebih memahami apa itu sikap berdikari dan kepentingannya kepada setiap individu.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Hormat-menghormati
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar menulis sebuah rencana berkenaan cara murid-murid menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat antara satu sama lain.Aktiviti ini merangsang minda pelajar untuk berfikir cara yang terbaik dalam menunjukkan rasa hormat terhadap orang lain.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Golongan Kata
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas.
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menjawab soalan golongan kata dengan memilih jawapan yang terbaik daripada jawapan A-D,terdapat segelintir pelajar kurang memahami maksud perkataan yang diberikan contohnya menoreh.

(Khamis ,15 April 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Pemajmukan Kata
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengetahui pemajmukan kata yang sentiasa digunakan dalam ayat.
2) Penggunaan pemajmukan kata dengan betul.
Fokus Utama : 2.3 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : Latihan
Sistem Bahasa : Kata majmuk
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menjawab soalan berkaitan kata majmuk,sama ada kata majmuk ditulis serangkai atau kata majmuk ditulis terpisah.Kebanyakan pelajar keliru dengan kata majmuk tersebut.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
(Balik awal disebabkan kes hysteria)

(Jumaat, 16 April 2010)

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Hormat-menghormati
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar menulis sebuah rencana berkenaan cara murid-murid menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat antara satu sama lain.Aktiviti ini merangsang minda pelajar untuk berfikir cara yang terbaik dalam menunjukkan rasa hormat terhadap orang lain.

April 11, 2010

MINGGU 14

(Isnin , 5 April 2010)
EASTER MONDAY

(Selasa, 6 April 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Hidup bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Menjelaskan ciri-ciri sahsiah dan sikap positif
Kemahiran : Menjaga dan meningkatkan imej sekolah
Nilai : Menunjukkan sahsiah dan sikap yang positif
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai positif
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar memberi tumpuan semasa penerangan dan pembelajaran. Soal jawab berjalan dengan lancar

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Ulangkaji
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Memantapkan kefahaman dalam tajuk yang telah dipelajari.
Penerapan Nilai : Yakin diri dan bertanggungjawab.
BBM / SPP : Buku rujukan
Aktiviti : Latihan pengukuhan
Refleksi : 2N – Pelajar berusaha mencari sumber daripada buku teks dengan bantuan guru kerana kesukaran mereka memahami kehendak soalan dan tidak pandai membaca.
2K – Pelajara boleh menjawab latihan pengukuhan yang diberikan dengan baik.

(Rabu , 7 April 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)
Unit / Tema : Hidup bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Menjelaskan ciri-ciri sahsiah dan sikap positif
Kemahiran : Menjaga dan meningkatkan imej sekolah
Nilai : Menunjukkan sahsiah dan sikap yang positif
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai positif
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar memberi tumpuan semasa penerangan dan pembelajaran. Soal jawab berjalan dengan lancar

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.

(Khamis ,8 April 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Ejaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengeja dengan ejaan yang betul.
Fokus Utama : 2.3 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : Ujian ejaan dan pembetulan
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Ujian ejaan dijalankan bagi menguji tahap penguasaan ejaan bagi setiap pelajar.Kebanyakan pelajar keliru antara men- dan meng- ini menyebabkan berlakunya banyak kesalahan dalam ejaan mereka.Mereka diminta untuk membuat pembetulan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2

Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

(Jumaat, 9 April 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (2.35 – 3.45) dan 1C (5.10 – 6.20)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

(Sabtu, 10 April 2010) – ganti Jumaat
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (2.35 – 3.45) dan 1C (5.10 – 6.20)
Unit / Tema : Hidup bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Menjelaskan ciri-ciri sahsiah dan sikap positif
Kemahiran : Menjaga dan meningkatkan imej sekolah
Nilai : Menunjukkan sahsiah dan sikap yang positif
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai positif
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar memberi tumpuan semasa penerangan dan pembelajaran. Soal jawab berjalan dengan lancar


MINGGU 13

(Isnin , 29 Mac 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Kata Hubung
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menggunakan kata hubung dengan betul.
2) Membina ayat menggunakan kata hubung
Fokus Utama : 2.1 Aras 1 (i),(ii)
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Kosa kata
ABM : Buku teks
Refleksi : Pelajar boleh memahami bahan yang diberikan. Terdapat segelintir pelajar yang kurang memahami kehendak soalan yang diajukan.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (5.10 – 6.20)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

(Selasa, 30 Mac 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk :Kata tanya
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami penggunaan kata tanya.
2) Membina ayat menggunakan kata tanya
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat tanya
ABM : Buku teks dan buku rujukan
Refleksi : Pelajar boleh menyebut dengan sebutan yang betul tetapi terdapat beberapa perkataan yang sukar bagi pelajar menyebut dengan betul.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Ulangkaji
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Memantapkan kefahaman dalam tajuk yang telah dipelajari.
Penerapan Nilai : Yakin diri dan bertanggungjawab.
BBM / SPP : Buku rujukan
Aktiviti : Latihan pengukuhan
Refleksi : 2N - Pelajar menghadapi masalah untuk memahami kehendak soalan kerana tidak pandai membaca.
2K – Pelajara boleh menjawab latihan pengukuhan yang diberikan dengan baik.

(Rabu , 31 Mac 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.

(Khamis ,1 April 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Ejaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengeja dengan ejaan yang betul.
Fokus Utama : 2.3 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : Ujian ejaan dan pembetulan
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Ujian ejaan dijalankan bagi menguji tahap penguasaan ejaan bagi setiap pelajar.Kebanyakan pelajar keliru antara men- dan meng- ini menyebabkan berlakunya banyak kesalahan dalam ejaan mereka.Mereka diminta untuk membuat pembetulan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
PEMBETULAN UJIAN BULANAN 1

(Jumaat, 2 April 2010)
GOOD FRIDAY

MINGGU 12

(Isnin , 22 Januari 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Nilam
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memantapkan kefahaman dalam pembacaan yang dibuat.
2) Memahami maksud perkataan yang dibaca.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan perbincangan
Sistem Bahasa : Kata nama dan kata hubung
ABM : Bahan bacaan
Refleksi : Pelajar menyalin cerita pendek yang dibaca bagi memantapkan pembacaan dan penulisan mereka.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (5.10 – 6.20)
UJIAN BULANAN 1

(Selasa, 23 Januari 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
UJIAN BULANAN 1

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Unit 1 – Unit 3
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Memantapkan kefahaman dalam tajuk yang telah dipelajari.
Penerapan Nilai : Yakin diri dan bertanggungjawab.
BBM / SPP : Buku rujukan
Aktiviti : Latihan pengukuhan
Refleksi : 2N - Pelajar menghadapi masalah untuk memahami kehendak soalan kerana tidak pandai membaca.
2K – Pelajar boleh menjawab latihan pengukuhan yang diberikan dengan baik.

(Rabu , 24 Januari 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)
UJIAN BULANAN 1

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)
UJIAN BULANAN 1

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.

(Khamis ,25 Januari 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Ejaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengeja dengan ejaan yang betul.
Fokus Utama : 2.3 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : Ujian ejaan dan pembetulan
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Ujian ejaan dijalankan bagi menguji tahap penguasaan ejaan bagi setiap pelajar.Kebanyakan pelajar keliru antara men- dan meng- ini menyebabkan berlakunya banyak kesalahan dalam ejaan mereka.Mereka diminta untuk membuat pembetulan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
UJIAN BULANAN 1

(Jumaat, 26 Januari 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (2.35 – 3.45) dan 1C (5.10 – 6.20)
UJIAN BULANAN 1

MINGGU 11

(Isnin,15 Mac 2010 – Jumaat, 19 Mac 2010)

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1