CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

August 29, 2010

MINGGU 34

(Isnin , 23 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1C (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25- 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar sedaya upaya menjawab soalan yang diajukan dan bertanya sekiranya tidak memahami maksud perkataan yang dijumpai dalam soalan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Penglibatan Diri Dalam Aktiviti Kemasyarakatan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenal pasti aktiviti kemasyarakatan yang boleh diceburi.
2) Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan yang berfaedah.
Penerapan Nilai : Penglibatan diri dalam pembangunan negara.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar didedahkan berkenaan aktiviti kemasyarakatan supaya mereka mengetahui kepentingan penglibatan dalam aktiviti seumpama itu.

(Selasa ,24 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Kegunaan Tenaga Suria kepada Manusia (syarahan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Menyenaraikan semua kegunaan tenaga suria kepada manusia.
2) Membina ayat dengan betul.
Fokus Utama : 8.6 Aras 3 (i)
Fokus Sampingan : 8.1 Aras 1 (i)
Aktiviti : Perbincangan dalam menulis syarahan.
Sistem Bahasa : Kata nama
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyenaraikan kegunaan tenaga suria kepada manusia.Terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat dan berusaha untuk membuat tugasan yang diberikan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Penglibatan Diri Dalam Aktiviti Kemasyarakatan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenal pasti aktiviti kemasyarakatan yang boleh diceburi.
2) Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan yang berfaedah.
Penerapan Nilai : Penglibatan diri dalam pembangunan negara.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar didedahkan berkenaan aktiviti kemasyarakatan supaya mereka mengetahui kepentingan penglibatan dalam aktiviti seumpama itu.

(Rabu , 25 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (2.00 – 3.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Penjodoh Bilangan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami maksud setiap penjodoh bilangan.
2) Memahami penggunaan penjodoh bilangan dengan betul.
Fokus Utama : 2.2Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.2Aras 2 (i)
Aktiviti : Perbincangan,latih tubi dan nota
Sistem Bahasa : Ayat tanya, kata nama dan kata hubung
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar dapat menjawab soalan dengan baik biarpun ada sesetengah penjodoh bilangan sukar untuk mereka fahami.

(Khamis ,26 Ogos 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (3.25 – 4.00)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Kematangan Berfikir Penting Untuk Kebaikan Bersama.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerima pandangan dan teguran orang lain demi kebaikan bersama.
2) Menjelaskan kepentingan sikap terbuka dalam pergaulan untuk memupuk perpaduan.
Penerapan Nilai : Sikap keterbukaan
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar perlu mengetahui bahawa sikap keterbukaan perlu ada pada diri setiap individu agar lebih bersedia menerima teguran secara positif.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami perkataan yang sesuai bagi soalan-soalan yang diajukan.
2) Memantapkan penggunaan tatabahasa dalam ayat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Ayat majmuk dan ayat tunggal
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar menyemak soalan tatabahasa yang dibuat dan melihat kesalahan yang dilakukan dan cuba membetulkan kesalahan tersebut.

(Jumaat, 27 Ogos 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (3.10 – 3.45)
Unit / Tema : Demokrasi
Tajuk : Kematangan Berfikir Penting Untuk Kebaikan Bersama.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerima pandangan dan teguran orang lain demi kebaikan bersama.
2) Menjelaskan kepentingan sikap terbuka dalam pergaulan untuk memupuk perpaduan.
Penerapan Nilai : Sikap keterbukaan
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Refleksi : Pelajar perlu mengetahui bahawa sikap keterbukaan perlu ada pada diri setiap individu agar lebih bersedia menerima teguran secara positif.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (4.00 – 5.10)
Unit / Tema : Cabaran Masa Depan
Tajuk : Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat.
Pengetahuan : Menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
Kemahiran : Menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau di sekolah.
Nilai : Menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Kesedaran sivik
Aktiviti : Perbincangan dan nota
Refleksi : Pelajar diterangkan mengenai kepentingan kesedaran sivik dalam menghadapi cabaran-cabaran yang akan dilalui dalam kehidupan seharian.


0 comments: