CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

April 28, 2010

MINGGU 16

(Isnin , 19 April 2010)

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengukuhkan penguasaan bahasa yang digunakan seharian.

Fokus Utama : 2.1 Aras 1 (i),(ii)

Fokus Sampingan : Aras 3 (i)

Aktiviti :
Sistem Bahasa :
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar boleh mengetahui kata panggilan dan kata gelaran yang ada.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1F (5.10 – 6.20)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenalpasti pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti.

Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.

Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Rajin
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar menulis sebuah rencana berkenaan cara murid-murid menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat antara satu sama lain.Aktiviti ini merangsang minda pelajar untuk berfikir cara yang terbaik dalam menunjukkan rasa hormat terhadap orang lain.

(Selasa,20 April 2010)
PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1A (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Hidup bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan :Mengenalpasti pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti.
Kemahiran :Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai :Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Nilai positif
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan pengukuhan
Refleksi : Pelajar memberi tumpuan semasa penerangan dan pembelajaran. Soal jawab berjalan dengan lancar

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (3.25 – 4.35)
Tajuk : Tatabahasa (Simpulan bahasa)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Mengetahui simpulan bahasa tersebut berserta maksudnya.
2) Mengenalpasti penggunaan simpulan bahasa tersebut dengan lebih tepat.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Soal jawab dan latih tubi
Sistem Bahasa : Kata nama & kata tugas
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar membuat latihan simpulan bahasa berpandukan nota yang diberikan bagi mengukuhkan lagi kefahaman terhadap simpulan bahasa tersebut berserta maksudnya.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (4.35 – 5.10) dan 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Berdikari Mencerminkan Kedewasaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Memahami konsep berdikari.
2) Memahami kepentingan mengamalkan sikap berdikari.
3) Mengenal pasti amalan berdikari yang ada pada diri.
4) Mengamalkan sikap berdikari.
Penerapan Nilai : Yakin diri
BBM / SPP : Buku teks
Aktiviti : Perbincangan dan latihan
Refleksi : Pelajar menyenaraikan kepentingan berdikari kepada diri mereka bagi menyedarkan mereka pentingnya sikap berdikari pada setiap individu.Terdapat segelintir pelajar yang tidak bersikap serius dalam sesi pembelajaran.

(Rabu , 21 April 2010)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2N (12.50 – 2.00)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Usaha Tangga Kejayaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenalpasti ciri-ciri kerajinan yang ada pada diri.
2) Mencontohi ciri kerajinan yang diamalkan oleh murid cemerlang.
3) Berusaha tanpa jemu demi kepentingan diri, keluarga dan sekolah.
Penerapan Nilai : Berusaha tanpa kenal erti putus asa.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan
Refleksi : Pelajar memberikan respon semasa sesi pengajaran. Terdapat segelintir pelajar yang tidak berminat untuk belajar,tidak membawa buku teks dan buku latihan.Pelajar tersebut ialah orang yang sama yang tidak membuat kerja dan berperangai tidak baik.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN TINGKATAN 1
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1H (2.00 -3.10)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan : Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Kemahiran : Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai : Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Hormat-menghormati
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar memberikan respon yang baik.Terdapat segelintir pelajar yang kurang faham maksud soalan dan meminta untuk diulang sesi penerangan.

BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (5.10 – 6.20)
Tajuk : Tatabahasa dan ejaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Memantapkan penguasaan dalam mengeja.

2) Mengukuhkan penggunaan bahasa.
Fokus Utama : 1.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.1 Aras 3 (i)
Aktiviti : Perbincangan dan sesi penerangan
Sistem Bahasa : Kata nama,kata kerja,kata adjektif dan kata tugas.
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar memberi respon yang baik,akan tetapi pelajar masih menghadapi masalah untuk mengeja dengan betul.

(Khamis ,22 April 2010)
BAHASA MALAYSIA – PERALIHAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan (4.00 – 5.10)
Tajuk : Malaysia dan Angkasawan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1) Membaca dan mengenal pasti isi penting dalam teks yang dibaca.
2) Membaca dan menyatakan isi bahan yang dibaca.
Fokus Utama : 2.3 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 2.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : Latihan
Sistem Bahasa : Kata majmuk
ABM : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar membuat latihan yang diberikan dan memberi respon semasa sesi perbincangan.

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN
Matapelajaran : PM
Tingkatan : 2K (5.45 – 6.20)
Unit / Tema : Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Tajuk : Usaha Tangga Kejayaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenalpasti ciri-ciri kerajinan yang ada pada diri.
2) Mencontohi ciri kerajinan yang diamalkan oleh murid cemerlang.
3) Berusaha tanpa jemu demi kepentingan diri, keluarga dan sekolah.
Penerapan Nilai : Berusaha tanpa kenal erti putus asa.
BBM / SPP : Buku rujukan dan buku teks
Aktiviti : Perbincangan, nota dan latihan
Refleksi : Pelajar membuat aktiviti yang diberikan.Mereka menjawab soalan dengan baik.

(Jumaat, 23 April 2010)
Matapelajaran : PSK
Tingkatan : 1L (2.35-3.45) dan 1C (5.10-6.20)
Unit / Tema : Hidup Bermasyarakat
Tajuk : Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Pengetahuan :Mengenal pasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah
Kemahiran :Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Nilai :Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
Pendekatan : Pembelajaran koperatif
ABM : Buku teks & buku rujukan
KBKK : Menganalisis data
Nilai Murni : Hormat-menghormati
Aktiviti : Latihan
Refleksi : Pelajar membuat aktiviti yang diberikan.Mereka berbincang sesama rakan bagi mengetahui dan memahami kehendak soalan tersebut.



0 comments: